Vatromet boja Vatroslava Kuljiša

U četvrtak, 4. lipnja 2020. godine članovi HKD Napredak posjetili su izložbu slikara Vatroslava Kuljiša, jednog od najvećih hrvatskih kolorista, koja je postavljena u zagrebačkoj Modernoj galeriji.

Ujedno izložba predstavlja i retrospektivu djela Vatroslava Kuljiša nastalih u periodu od 1974. godine pa do danas. Posjetitelji su imali priliku vidjeti više od sto Kuljiševih slika različitih formata koje je, uz autora, za izložbu odabrao poznati likovni kritičar Milan Bešlić.
I Moderna galerija je također, poput velikog broja zagrebačkih muzeja i galerija, pretrpjela znatna oštećenja prilikom nedavnog potresa koji je pogodio Zagreb, pa je ova izložba realizirana ispod skela, na neki način djelovala nestvarno.

Ovoga puta o izložbi je govorio Borislav Benažić, povjesničar umjetnosti i voditelj Napretkovog projekta koji Napretkovim članovima pruža mogućnost obilaska najznačajnijih izložbi u Zagrebu.

Vatroslav Kuljiš slikar je zaokupljen bojom i svjetlom, njegovi radovi pretežno su u ulju i gvašu, a oslonjen je na iskustva akcijskog slikarstva i apstraktnog ekspresionizma. Osnova je njegovog slikarstva potez boje, u početku odmjereniji, a vremenom potez sve više dobiva na brzini a kolorit na žestini, povećavajući izražajnost slike. Eksplozivnim potezima, gušćim namazima boje i snažnijim zračenjem svjetla pojačava napetost i po riječima Benažića, ostavlja dojam vatrometa boja. U razdoblju dužem od četiri desetljeća umjetnik je gradio vlastiti likovni jezik čije smo mijene čitali u brojnim ciklusima, lucidnim preobrazbama geste, širokim i kružnim zamasima, vrtložnim, spiralnim krivuljama i vitičastim crtama; u prskavim kapljicama, točkastim mrljama, okomitim cijeđenjem boje i njezinim prolijevanjem i prelijevanjem preko ruba slike u beskraj prostora, odnosno, u prostore „intimnog i ljudskog“ u njegovom biću i njegovom slikarstvu. Brojnost znakova i široki raspon inovacija u jeziku govori o dinamici njegovih mijena, o kontinuiranom istraživanju njegove likovne izražajnosti i smionom napinjanju samog slikarskog postupka te, nadasve, o čvrsto građenoj likovnoj strukturi u kojoj je precizno usustavljen Kuljišev jezik bojom i vjetrom geste – piše Milan Bešlić u predgovoru katalogu izložbe.

Iako mnoge okolnosti, poput potresa i epidemije, nisu išle u prilog ovoj izložbi, ona je na sreću ipak zaživjela i spada u one izložbe koje treba svakako posjetiti.