Razgovarao: Ivan VRLJIĆ, portal Kerigma Pia
Marko Suton je po struci novinar i profesionalni SEO copywriter i voditelj odjela digitalnog marketinga tvrtke IT Odjel iz Mostara. Član je HKD Napredak Glavne podružnice Mostar. Voditelj je aktualnoga Napretkovog tečaja copywritinga u organizaciji HKD Napredak Glavne podružnice Mostar koji je privukao pozornost javnosti i koji je po sadržaju i tematici zanimljiv mnogima. S njim smo razgovarali općenito o copywritingu danas, digitalnoj tehnologiji oglašavanja i potrebi oglašavanja u sferi ekonomije, poglavito ponude i potražnje.
Marko, predstavite nam copywriting? Što je zapravo copywriting i odakle taj pojam potječe?
-Dakle, kako je kolijevka copywritinga Amerika, tako su se ustalili pojmovi Copy, što je prodajni tekst i Writing što je pisanje, te bismo, uopćeno, mogli reći da je Copywriting pisanje prodajnih tekstova.
Proširena bi definicija bila da je copywriting kreiranje zanimljive priče, kroz storytelling, priče koja će dovesti do željene akcije, tj. do konverzije, odnosno potpunoga prihvaćanja cjelokupnoga teksta i, kao logičnoga slijeda, prihvaćanja poziva na akciju.
Također, možemo reći i da je copywriting umjetnost duboko ugrižena u kreativnost.
Osobno sam zagovaratelj teorije da je copywriting zapravo spoj pisanja, prodajnih tekstova i općenitih tekstova, kao, primjerice, klasičnih blogova, PR tekstova, newslettera, službene e-pošte pa do sveprisutnih objava za društvene mreže. Kao što vidite iz ove definicije, copywriting je svuda oko nas, pogotovo sada, u digitalnom dobu.
Napretkov tečaj copywritinga zainteresirao je polaznike tečaja kao i mnoge druge. Što copywriting znači za ekonomiju i je li kao takav potreban društvu?
-Pa, gledajte, već sam spomenuo novo digitalno doba. Dakle, od ogromne multikorporacijske tvrtke koja posluje na nekoliko kontinenata pa do male kvartovske cvjećarnice, i jedni i drugi moraju svoje poslovanje pokazati i održavati na internetu. Od sadržaja na poslovnoj mrežnoj stranici pa do kanala na društvenim mrežama, za kreiranje kvalitetnoga sadržaja potrebno je poznavanje copywritinga.
Na jednom od tečaja naglasili ste da je istinitost jedna od glavnih obilježja copywritinga i oglašavanja? Objasnite zašto i ima li u copywritingu senzacija i laži?
-Tako je, istinitost i zanimljivost smatramo osnovnim obilježjima copywritinga, što je i maksima prvoga profesionalnog copywritera Johna Emorya Powersa koji je još krajem 19. stoljeća udario prve prave temelje modernoga copywritinga.
Ljudi su zasićeni reklamnim porukama i, nekako, po automatizmu, ne vjeruju onomu što pročitaju ili vide na ekranima. Dobrim je dijelom to zbog toga što se sadržaj prodajnih tekstova (dakle, copywriting tekstova) razlikuje od istinitosti samoga proizvoda koji se predstavlja u tekstu.
Međutim, kao što je sam J. E. Powers govorio: „Ako reklamni oglas ne slijedi istinitost proizvoda koji se reklamira, proizvod se mora promijeniti tako da stoji iza istinitosti reklamnog oglasa“.
Zbog toga je potrebno, prije nego se uopće otipka jedno slovo na tipkovnici, proći temeljitu i sveobuhvatnu pripremu u upoznavanju s proizvodom ili uslugom o kojoj je potrebno napisati sadržaj. Dobra priprema omogućuje kvalitetan tekst koji će biti zasnovan na istinitosti i zanimljivosti.
Danas bogate kompanije mnogo novca ulažu u marketing i oglašavanje? Je li copywriting profitabilno zanimanje ili je podcijenjeno?
-Usudio bih se reći da copywriting, kod nas, proživljava zlatno doba. Zašto? Pa upravo zato što smo u digitalnom dobu u kojem doslovno svi poslovni subjekti moraju kreirati sadržaj. Uz to što i sam copywriting doživljava evoluciju, te je sve više prisutan SEO copywriting, što je, zapravo, jedan zahtjevniji oblik copywritinga jer, za razliku od klasičnog copywritinga, u SEO copywritingu potrebno je osmisliti sadržaj po unaprijed istraženim ključnim riječima koje pretražuju potencijalni kupci na internetskoj tražilici. Potrebno je znati gdje pronaći ključne riječi, poznavati pravila pisanja SEO tekstova, poznavanje samog SEO-a (SEO je skraćenica od Search Engine Optimization, tj. optimizacija mrežnih stranica za internetske tražilice) i, naravno, poznavanje samoga copywritinga.
Pojavom društvenih mreža profesija copywritinga naglo je dobila na cijeni? Je li se to odrazilo na kvalitetu copywritinga?
-Pa, gledajte, i Community manageri (osobe koje vode društvene mreže) bi trebali poznavati osnove copywritinga i znati napisati kvalitetan i zanimljiv sadržaj uz pomoć nekih određenih formula za pisanje koje im mogu poslužiti kao smjernice prilikom pisanja. Međutim, to nije jedini zadatak koji imaju Community manageri ili Social Media manageri pa tako ne bih ni copywriting nešto posebno vezao uz osobe koje vode društvene mreže.
Što se tiče kvalitete copywritinga, javnost je ta koja na kraju odluči. Već sam prije spomenuo pripremu za pisanje, a jedan je od osnovnih segmenata pripreme poznavanje publike kojoj ćete se obratiti u svom tekstu. Tako možete napisati super zanimljiv, odličan, kvalitetan i istinit tekst, no ako ste ga pisali u duhu jezika neke druge publike, a ne one kojoj je tekst bio namijenjen, bojim se da tekst neće naići na plodno tlo. Onda bismo mogli reći da tekst nije kvalitetan. Ne, ne bih tako rekao jer, gledajte, samim time da ste u stanju osmisliti neki određeni sadržaj, recimo, tekst za blog od 1500 riječi, koji zadovoljava sve postulate copywritinga, možete slobodno biti ponosni na sebe, jer napisati jedan takav tekst ne može svatko.
Za kraj, neka poruka?
-Pa, evo, htio bih Vam zahvaliti na ovom razgovoru i nadam se da smo ovim intervjuom zainteresirali neke buduće copywritere da se upuste u jednu novu životnu avanturu.
Uz intenzivno čitanje literature iz područja copywritinga, jačanja poznavanja engleskoga jezika u govoru i pismu i iskorištavanja svih prednosti i pogodnosti interneta i društvenih mreža, možete postići jako puno.