Dražen ZETIĆ: Osobitosti nekih temeljnih obilježja ruralnih sredina u franjevačkim riznicama i biltenima

Zahvaljujući bogatom nasljeđu franjevačkih riznica, arhiva i kronika, ljetopisa i biltena, nastajala su velika svjetska literarna djela i rađali se glasoviti nobelovci. Upravo neiscrpna građa vjerodostojno zabilježena, bila je predragocjena za nadahnuća slikarskim genijima Đure Sedera (Vitraji u uskopaljskoj crkvi Uznesenja Marijina Bosne Srebrene), Gabrijela Jurkića (Motiv iz Bosanske Posavine)Kristijana Krekovića (Bosanski seljak iz ciklusa Tužna Bosna, 1943.–44.), livanjskog fotografa Mate Kaića (Svjetlopisi pod bosanskim nebom).

Franjevci su u ruralnim sredinama imali skoro pet stoljeća, do odlaska Turaka s naših prostora, naziv Ujaci. Upravo se u tom nazivu prikrivalo njihovo stvarno značenje, i veliki društveni značaj za stanovnike siromašnih seoskih sredina: “Oblačili su narodno odijelo, puštali brkove, zatakali kuburu za pojas (zlu ne trebalo!) pa živjeli sa svojim pukom po njihovim potleušicama i govorili im misu po kolibicama, na grobljima i u šumama.” (fra Ljubo Lucić, Franjevci su ujaci u BiH, Svjetlo riječi)

Hrvati katolici tijekom služenja svete mise, oko 1900.

Osmanlije nisu baš bile preteče agrarnog razvoja, novih tehničkih inovacija i gradnje prijeko potrebnih cestovnih i komunalnih infrastruktura. U tadašnje vrijeme feudalni poredak je svugdje bio ustaljen, bez ikakvih drastičnih razlika, u azijskoj, afričkoj, europskoj (kršćanskoj) il’ arapsko (islamskoj) varijanti: prikupljanje poreza, apsolutna podložnost vlastima, prisilno regrutiranje podanika za mnoge ratove.

Odvajkada je hrvatski seljak Bosanske Posavine pogibao za tuđe interese. Ostavljao svoje isprebijane kosti i neuslišane molitve u dalekim pokrajinama…

Sve te nemile događaje zorno je obradio travnički nobelovac Ivo Andrić u svojim čuvenim književnim djelima i bugojanski div Josip Mlakić (Na Vrbasu Tekija, Rekvijem). I u jednim, i u drugim djelima, pokazuje se naprosto patnja čovjeka koji strpljivo podnosi nepravde svijeta, teške bolesti i preuranjene smrti svoje djece.

Koliko je samo ostalo neoznačenih grobova djece na makijom obraslim seoskim grobištima

U stoljetnim zapisima matičnih knjiga i popisima stanovništva vladajućih imperija, ne nailazimo ni na jedno slovo o boli priprostih seljaka. Iza njih nisu ostajala rodoslovna stabla, tijare, utvrđeni gradovi na periferijama, skupocjeni nakit, uklesana grbovi u svodovima, istaknuta počasna mjesta u velebnim srednjevjekovnim katedralama.

Jedna od mnogih kapelica izgrađenih tijekom srednjovjekovne bosanske države

Seoski čovjek ruralnih sredina, uvijek je bio sužanj, u svakom poretku i dobu. Kao što je bio za vrijeme feudalnog doba, tako je bio i u vrijeme kraljevskih dinastija, te poslije u rigidnim komunističkim režimima. Vajka ga se nastojalo obespravljati i prisiljavati na besprijekornu poslušnost. Tako je za vrijeme Kraljevine Jugoslavije konstantno bio izložen teroru žandamerije i policijskog aparata, te isto tako u komunističkoj Jugoslaviji neprestano držan pod prismotrom  obavještajnih službi i partijskih organa reda.

Nasilnom kolektivizacijom (usitnjavanjem posjeda), planskom industrijalizacijom i kontinuiranom političkom indoktrinacijom, seljaka se nerijetko primoravalo na rad u tvornicama i odlazak u inozemstvo. U takvom višedesetljetnom okruženju jednoumne medijske propagande, značajno su stagnirali procesi agrarnog razvoja u starim seoskim zajednicama.

Kristian Kreković, Bosanski seljak, 1960.

Tijekom višestoljetnih pretrpljenih bijeda, uz seljaka je vjerno (o)stajao njegov siromah subrat, fratar, Ujak. Izgleda da se samo s velikim pouzdanjem bogobojažljivi bosanski katolik mogao osloniti na ta smeđa hrapava sukna pokornika redovnika. Pokucati na vrata, zamoliti za pomoć, riječ utjehe, komadić kruha i bratski kršćanski zagrljaj:

Žao mi je kad pomislim da izumire svakim danom naša stara čulna Bosna, a nema nikog da zabilježi i sačuva mrku ljepotu nekadašnjeg života… A žao mi je kad pomislim da sa svakom starom ženom umre jedan stih i sa svakim fratrom biva zakopana jedna istorija”. (Ivo Andrić, u pismu Tugomiru Alaupoviću)

 

Dražen ZETIĆ

(Tekst je financiran sredstvima Agencije za elektroničke medije iz programa poticanja novinarske izvrsnosti)

Izvor:Biramdobro.com